DINOVEMBER W GRUPIE VII
W listopadzie do grupy VII zawitały dinozaury, zostawiając co tydzień list dla dzieci z ciekawymi historiami dla nich, zadaniami oraz obrazkami. Pomysł zrodził się pod koniec października, gdy jedno z dzieci podarowało do sali figurki dinozaurów do zabawy. Inspiracją do tego przedsięwzięcia była nowy trend amerykańskiego „Dinovemberu”, podczas którego dinozaury w domach (przygotowane przez rodziców) wykonują czynności dnia codziennego.
W pierwszym tygodniu dinozaury dosłownie weszły do naszej sali pozostawiając ślady, list oraz kilkanaście fotografii ich postaci. Dzieci były bardzo zaskoczone tym widokiem i nie mogły doczekać się, co przygotowały dla nich prehistoryczne gady. Z listu poznały podstawowe informacje o nich, , napis do czytania globalnego „dinozaur” oraz zadanie – staranne pokolorowanie rycin, które im zostawiły. Grafiki od razu zostały umieszczone w honorowym miejscu na tablicy, tym samym będąc inspiracją przez cały miesiąc na różnego rodzaju prace plastyczne i konstrukcyjne (co widać na dołączonych fotografiach). Po pierwszym dniu Dinovemberu nasza skromna kolekcja dinozaurów znacznie się powiększyła, co wpłynęło na naukę przez dzieci nazw dinozaurów.
W drugim tygodniu dinozaury usadowiły się przy magnetofonie. Kluczową informacją w liście było zadanie – nauka piosenki o nich, a pod koniec tygodnia wykonanie dla nich koncertu. W pozostałej części listu oraz na dołączonych grafikach przedstawiona była praca paleontologa i jego wkładu w odkrywanie prehistorycznych stworzeń.
W kolejny poniedziałek dinozaury rozsypały puzzle i poprosiły dzieci o pomoc w układaniu wszystkich puzzli, jakie znajdowały się w sali, ponieważ „same nie dały rady”. Tak jak w poprzednich listach dzieci na wykonanie zadania miały tydzień, a pod jego koniec mogły obejrzeć film o życiu dinozaurów.
Ostatni list zawierał pytania podsumowujące wszystkie informacje, jakie poznały dzieci przez cały Dinovember. Tym samym pożegnały się one zostawiając w sali jaja ze schowanymi w środku małymi dinozaurami. Aby małe dinozaury „mogły się wykluć” z zamrożonych kul, dzieci musiały się bardzo postarać i samodzielnie dmuchać przez rurkę do odmrożenia ich – ćwicząc przy tym silną wolę oraz własny oddech.
Przedszkolakom z naszej grupy, bardzo podobał się Dinovember – przez cały listopad chętnie podejmowały różne aktywności związane z dinozaurami – kolorowanie, pisanie, konstruowanie z klocków, rysowanie, ćwiczenia logopedyczne, zabawy ruchowe, naśladowcze. Dzieci również, bardzo chętnie bawiły się sylwetami dinozaurów, które docelowo stały w honorowym miejscu sali – na parapecie, skąd „obserwowały” ich codzienne życie w przedszkolu.
Joanna Rogala